Left Right

Türk Şirketlerine İhracatta Devlet Desteği

May 10, 2017 | Şebnem Ahi | Av. Şebnem Ahi, devlet desteği, E-Ticaret, ihracat, teşvik | No Comments

Türk Şirketlerine İhracatta Devlet Desteği

Bilindiği gibi, İhracatın arttırılması için ihracatçı şirketlere yönelik devletin çeşitli destekleri bulunmaktadır. Dünyaca ünlü uluslararası sanal pazarlarda yerli firmaların da yer alarak tüm dünyaya satış yapabilmesi, diğer ihracatçı büyük firmalarla ortak iş yapabilmesi, saat ve yer sınırı olmaksızın diğer ülkelerdeki potansiyel müşterilerine ulaşabilmesi, reklam maliyetini ve bilinirlik için harcayacağı bütçeyi minimuma indirmesi, Türk firmaların da adını duyurması, özellikle de ihracata ve ekonomiye destek sağlaması bakımından; global e-ticaret pazarlarına toplu üyelikte devlet teşviği bulunmaktadır.

Toplu üyelik, şirketlerin üyesi olduğu işbirliği kuruluşları aracılığıyla e-ticaret sitelerine üye olması ve üyelik bedelinin işbirliği kuruluşu tarafından karşılanmasıdır. Bu noktada devlet, sektörel işbirliği kuruluşlarına teşvik sağlamakta ve üyelik giderlerini desteklemektedir.

Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği Hakkında Tebliğ’e göre; işbirliği kuruluşu olarak ifade edilen ihracatçı birlikleri, il ticaret ve sanayi odaları, sektör dernek ve kuruluşları, organize sanayi bölgeleri, imalatçı dernek – birlik veya kooperatifleri, bünyelerindeki firmaları e-ticaret siteleri lehine toplu üyelik yaptığında, giderleri yüzde 80 oranında desteklenecek.

Kısacası, TİM, TOBB, ITICİB, ATO, ASO ve İSO gibi işbirliği kuruluşları üyelerini, Bakanlıktan ön onay alan e-ticaret platformlarına toplu üye yaptığı takdirde bunun maliyetini karşılamaları halinde ödemenin yüzde 80’ini devlet karşılamış olacak.

Ancak işbirliği kuruluşunun bu hibeden faydalanması için bünyesindeki en az 250 firmayı belirlediği e-ticaret platformuna üye yapması gerekiyor. Her bir işbirliği kuruluşu, bu hakkı en fazla 5 e-ticaret sitesi için kullanabilecek.

BAKANLIK ONAYLI E-TİCARET PLATFORMLARI

E-ticaret sitelerini Bakanlık inceliyor ve destek kapsamında olup olmadığını açıklıyor. Bakanlık bugüne kadar alibaba.com, kompass.com, turkishexporter.net gibi e-ticaret platformlarını söz konusu destekten faydalanabilmek için daha önce uygun görmüştü.  Bakanlığın sitesinde ilan edilen E-ticaret sitelerine yönelik onay başvuruları, E-ticaret siteleri, sitelerin Türkiye temsilcilikleri ve işbirliği kuruluşları tarafından yapılabiliyor. Toplu üyelikten yararlanmak isteyen işbirliği kuruluşları ilgili Bakanlığa proje başvurusunda bulunurken en az 250 şirketi kapsama almalıdır. İnceleme sonucunda onay alınırsa, bu onay ile destek en fazla 3 yıl için ve en fazla 5 e-ticaret sitesi için geçerli olacak. E-ticaret sitesi tarafından düzenlenen faturaların hizmet süresi en fazla 1 yıl olabiliyor. Gerekli tüm bilgi ve belgeleri ekonomi.gov.tr adresinde bulmak mümkün.

BÖYLECE, hem üyelikler toplu gerçekleştirilecek, hem de işbirliği kuruluşları sayesinde daha fazla firma destekten faydalanacak ve pek çok ihracat yapan KOBİ global e-ticaret ağına katılabilecek. Avantajlı fiyat ve üyelik imkanı sağlayacak. Son yapılan değişiklik ile herbir şirket için işbirliği kuruluşuna e-ticaret sitesi başına yıllık en fazla 2000 ABD Doları destek verilecek. İşbirliği kuruluşları, 250 şirket limitine şirket ilave etme talebinde bulunabilecek. Toplu üyelik başvurusunda yer alan şirketlerin aynı site için en fazla 3 yıllık üyeliği desteklenecek. Site içi reklam ve banner giderleri destek kapsamı dışında olacak.

BAŞKA DESTEKLER DE VAR

İhracatın artırılması ve Türk ekonomisine fayda sağlamak için başka teşviklerin de olduğunu hatırlatmakta fayda var: (Kaynak: https://www.iyzico.com/blog/e-ticaret-girisimcilerinin-faydalanabilecegi-devlet-destekleri )

– Yurt dışında hedef kitleyse uyumlu olan ve Türkçe dışında bir dilde faaliyet yürüten web sitelerine verilecek banner reklam giderleri,

– Arama motorlarında Türkçe dışındaki dillerde ve Türkiye’yi hedeflemeyen reklam giderleri,

– Yurt dışındaki medya organlarında Türkçe dışındaki dillerde yayınlanacak reklamlar,

– Yurt dışına tanıtım amaçlı gönderilecek kalem, ajanda gibi promosyon malzemeleri

– İhracat amacıyla yurt dışına yapılacak seyahat giderleri,

– Eğer istenirse yurt dışında yapılacak marka tescil giderleri,

– Yurt dışında ofis, mağaza ya da depo açılması halinde bu alanların kira giderleri.

 

Detaylı bilgilere Ekonomi Bakanlığı Web Sitesi’nden ulaşılabilir.

 

‘ Bu yazı ilk olarak E-ticaret Çağı dergisinin Mayıs 2017 sayısında yayınlanmıştır.’

Yorum yaz